lördag 5 september 2009

Tur att Guillou inte har riktig makt

Hur mår den där Jan Guillou egentligen? Han kallar sin gamla kompis Peter Bratt för "golbög" i sina memoarer (som jag inte läst så jag vet inte riktigt hur han ramar in själva ordet golbög som bara det är en smula uppseendeväckande).

Bratt skriver en kommentar på newsmill för att ge sin version varpå Guillou säger till SvD att han inte vill kommentera Bratts utsagor. Däremot drar han sig inte för att kommentera Bratts person:

– På nätet kan vilken dåre som helst skriva vad som helst. Detta är dumheter. Det är skadligt för Peter Bratt, hans trovärdighet är noll och han skadar sig själv på ett sätt som jag inte önskar honom, säger han till SvD.se.

Och fortsätter:

– Och nu ringer du mig och vill att jag ska fortsätta det här bråket för att ni journalister tycker att det är kul. Jag ställer inte upp på det. Det är en sådan liten jävla bisak i vår historia som ska tas upp igen bara för att Peter Bratt som vanligt känner sig kränkt.

Men hallå, du önskar honom ingen skada. Varför säger du då att han är "vilken dåre som helst", att hans "trovärdighet är noll" och att han "som vanligt känner sig kränkt". Många kritiker har krälat i stoftet inför Guillous memoarer, men karl är ju inte frisk. Så sam han yttrar sig om Bratt talar ingen frisk människa. Guillous hämndlystenhet är skrämmande. Det är en jäkla tur att han är journalist och inte innehavare av exekutiv makt. För då skulle huvuden rulla snarare än sarkasmer.

Inga kommentarer: