onsdag 13 juli 2011

Nationalchauvinister i MP, hade jag aldrig trott.

Sociala medier gör livet intressant. Idag inhämtade jag mycket märkliga synpunkter från till synes helt vanliga Miljöpartister. Den ene, Arne Johansson, är tydligen språkrör för MP i Västernorrland. Han motsätter sig rätten att som invandrare "välja, kräva eller önska något utöver det 'vanliga' i det land man kommer till". Jag är verkligen förvånad. Konversationen nedan är direktsaxad från facebook. Först ett tvivelaktigt debattinlägg från Veronica Ekström, sedan märkliga hejarop från Språkröret Arne Johansson.


Sverige är inte världens samvete

by Veronica Ekström on Tuesday, July 12, 2011 at 4:33pm

Det finns en svensk kultur och den måste invandrare ta till sig när de kommer till Sverige och det har inte bara med lagar att göra utan det är sättet att leva. De normer och värderingar som råder här. För att integreras måste man ha något att integreras i och det finns ganska klara normer och värderingar i Sverige även osynliga. Det betyder inte att invandrare skall bryta med deras egen kultur om den inte är rent olaglig men att i Sverige finns det en svensk kultur den går inte att ignorera. Om du kommer till ett annat land och vill bygga dig en framtid där då måste du se till att ta reda på och anpassa efter hur normer och värderingar ser ut i det landet annars kommer du aldrig att nå framgång. Det är också individens ansvar att se till att leva och bete sig utefter samhällets lagar och värderingar som råder. Sverige är inte världens samvete och kan aldrig vara det.

· · Share

  • Arne Johansson likes this.
    • Martin Angeby Att man ska lyda lagar är självklart. Men vilka andra normer är det som du vill att just de invandrade ska hålla sig till? Vilka "rådande värderingar" utöver de som står i lagen, vill du att invandrade ska drillas särskilt i?
      22 hours ago ·
    • Arne Johansson Det är jättebra skrivet, blir väl hängd av mina partivänner när jag säger att "man får ta seden dit man kommer" jag tror inte att vi får välja, kräva eller ens önska oss något utöver det som är "det vanliga" i det land man flyttar till, jag SKA bygga en kyrka i Iran, ELLER HUR!
      20 minutes ago ·

2 kommentarer:

Mikael Ståldal sa...

Arne Johanssons kommentar är förvisso rätt märklig.

Däremot så vet jag inte om jag tycker att Veronica Ekströms inlägg är så farligt (förutom den fjantiga rubriken om världens samvete). Det säger väl egentligen inte något annat än vad Jasenko Selimovic skriver på DN Debatt:
http://www.dn.se/debatt/livslang-karlek-till-sill-och-potatis-ar-inte-svenskhet

Martin Ängeby sa...

Jasenko konkretiserar värderingarna något mer, men jag tycker även hans text är grumlig. De enda normer och den enda kultur man behöver ta till sig i ett samhälle är vad som står i lagen. Sedan kan det så klart finnas villkor i samhället. Vill du undervisa i en svensk skola kan du inte samtidigt kräva att ansiktet inte syns, till exempel.

Normer och värderingar låter bra då man tänker på SINA EGNA normer och värderingar. Men om en S-regering ska bestämma vad som är svenska värderingar, då vill inte jag vara med.