fredag 20 maj 2011

McDonalds och Vitryska demokrater



Jag skrev till McDonalds för att fråga om det är sant att McDonalds i Vitryssland stämmer demokratidemonstranter för förlorade intäkter. Nedan svaret:


Hej Martin!

Tack för ditt mejl. Jag ber om ursäkt att svaret dröjt lite. Men eftersom McDonald’s i olika länder är nationella företag, som drivs av lokala franchisetagare under ett och samma globala varumärke, var jag tvungen att söka lite information.

Enligt den information jag har fått finns det inga skadeståndskrav riktade mot någon person med anledning av händelserna på valdagen den 19 december 2010. Protesten som ägde rum i närheten av vår restaurang på Nezalezhnosti Avenue i Minsk ledde till att säkerhetspersonalen gjorde bedömningen att varken gäster eller medarbetare kunde känna sig helt säkra, och då tog man det säkra före det osäkra, och stängde restaurangen tidigare än planerat. Restaurangen har sedan svarat på myndigheternas frågor kring händelsen. Men det föreligger alltså inga skadeståndskrav riktat mot någon person.

Jag hoppas att det besvarar dina frågor.

Med vänlig hälsning

Frida Berg

Presschef

1 kommentar:

Vasserman sa...

Hej Martin!
Tack för att du tog upp det med McDonalds.
Deras svar är dock bara halvsann. Det stämmer att McD inte riktade några skadeståndskrav, men belarusisk lagstiftning tillåter att staten ändå driver skadeståndsprocess på egen hand. McD skulle dock kunna avsäga alla skadeståndskrav om de hade kommit till processerna. McD valde dock att inte göra det. Inte heller har de kommit med något uttalande eller på annat sätt markerat att de inte gör anspråk på statens agerande i deras namn.